Lubelski „Ursus”

Wiele osób sądzi, że likwidacja fabryki „Ursus” w warszawskiej dzielnicy Ursus  oznacza definitywny kres tego zasłużonego w historii polskiej motoryzacji przedsiębiorstwa. A tak wcale nie jest.
W 2011 roku ursuską fabrykę „Ursus” kupiła firma POL-MOT Warfama SA z Dobrego Miasta koło Olsztyna. Nowy właściciel przeniósł produkcję ciągników do Lublina, na tereny po Fabryce Samochodów Ciężarowych. Grunty po fabryce w Ursusie zostały rozparcelowane i sprzedane. Na pofabrycznych terenach ma powstać m.in. Miasteczko Ursus na 30 tys. mieszkańców. Rozpoczęła się już intensywna rozbiórka hal. Na szczęście konserwatorską opieką są objęte budynki wybudowane przed II wojną światową.

Najnowszy ciągnik jaki proponuje lubelski "Ursus" C-380

Ciągnik C380

20 grudnia 2011 roku pierwszy traktor zjechał z taśmy montażowej w Lublinie. Niebawem Sąd Rejonowy w Olsztynie  w rejestrze przedsiębiorstw KSR zmienił nazwę firmy POL-MOT Warfama na Ursus SA.  W ten sposób historyczna nazwa ocalała. Ten nowy „Ursus” oprócz fabryki w Lublinie ma jeszcze zakłady w Dobrym Mieście, gdzie produkuje się różne maszyny rolnicze i w Opalenicy, gdzie produkcja maszyn rolniczych  odbywa się w kooperacji z innymi firmami.
W Lublinie montowane są ciągniki rolnicze serii H (produkowane przez firmę jeszcze przed zakupem „Ursusa”) oraz ciągniki wywodzące się z traktorów produkowanych w dawnych ZM „Ursus” tzw. seria C obejmuje maszyny od 50 do 100 KM. Najnowszym dzieckiem jest ciągnik C-380. Bardzo ważne w najnowszej historii fabryki było podpisanie kontraktu na dostawę 3 tys. ciągników rolniczych do Etiopii. Pierwsza wysyłka popłynęła do tego afrykańskiego kraju we wrześniu 2014 roku. W maju 2015 roku etiopska spółka METEC  otworzyła w swoim kraju montownię ciągników „Ursus”. W uroczystości wziął udział m.in.Lech Wałęsa.

Hala montażowa ciągników w Lublinie

Hala montażowa ciągników w Lublinie

Nowy „Ursus” nie ogranicza się tylko do produkcji ciągników i maszyn rolniczych. Jego ambicje sięgają dalej. W 2013 roku zdecydowano się na produkcję trolejbusów dla Lublina. Kolejnym wyzwaniem było podjęcie się produkcji autobusów elektrycznych. 30 maja 2014 roku została podpisana umowa  między Ursusem SA, a Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Lublinie  oraz Politechniką Lubelską o współpracy w tej dziedzinie.  13 kwietnia 2015 roku „Ursus” otrzymał homologację na taki autobus. Nowy produkt będzie odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne. Pierwszymi użytkownikami autobusów Ursus będzie miasto Lublin.
Warto odnotować, że nie jest to pierwszy w historii fabryki autobus. W drugiej połowie lat dwudziestych XX wieku  „Ursus” produkował niewielkie, 20-22 osobowe autobusy AW na licencji włoskiej firmy SPA. Natomiast w latach trzydziestych XX wieku powstawały  w fabryce duże  autobusy na licencji szwajcarskiej firmy Saurer m.in. sławne „Zawraty”, które kursowały po ulicach Warszawy jako autobusy miejskie.